Dziecko u dentysty. Co robić, żeby nasza pociecha nie bała się wizyty?

Co robić, aby dziecko nie bało się dentysty? Kiedy udać się z maluchem na pierwszą wizytę u stomatologa? Na co zwracać uwagę przy wyborze gabinetu? Oto kilka porad, które pomogą przygotować Twoją pociechę do wizyty w gabinecie stomatologicznym.

 

1. Nie czekaj aż pojawi się ból
Pierwsze spotkanie z dentystą nie powinno być dla dziecka przykrym doświadczeniem. Dlatego nie zwlekaj z wizytą aż do momentu, gdy pojawi się problem, ponieważ w ten sposób leczenie stomatologiczne już zawsze będzie kojarzyło się dziecku z czymś nieprzyjemnym. Kiedy w takim razie warto umówić się na konsultację? Im wcześniej pójdziesz ze swoją pociechą do stomatologa, tym lepiej. Specjaliści radzą, aby pierwsza wizyta miała miejsce
zanim dziecko skończy roczek, a więc jeszcze przed ząbkowaniem. To istotne, aby już od najmłodszych lat maluch przyzwyczajał się do kontaktu z dentystą.

 

2. Umów dziecko na wizytę adaptacyjną
Kiedy dziecko jest już nieco starsze, zaleca się tzw. wizyty adaptacyjne. Takie spotkania odbywają się wspólnie z rodzicami i mają formę zabawy – w ich trakcie nie przeprowadza się żadnych zabiegów medycznych. Podczas wizyty adaptacyjnej higienistka stomatologiczna opowiada małemu pacjentowi o
gabinecie, pokazując mu urządzenia oraz narzędzia dentystyczne. Wszystko przebiega w miłej i bezstresowej atmosferze, aby dziecko czuło się bezpiecznie, a sama wizyta kojarzyła mu się z przygodą. Ile spotkań adaptacyjnych potrzeba, aby w przyszłości maluch nie bał się zabiegów stomatologicznych? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi – w końcu każdy pacjent reaguje inaczej. Niemniej jednak warto takie akcje powtarzać regularne – także ze względów edukacyjnych.

Jestem tego zdania, by wizyty dzieci u dentysty odbywały się jak najczęściej. Maksymalnym okresem przerwy pomiędzy jedną wizytą a drugą to około 3 miesiące

– podkreśla Laura Grzegółkowska z Kliniki Stomatologicznej Impladent.

 

3. Nagradzaj za odwagę

Ważne jest, aby po skończonej wizycie (zarówno adaptacyjnej, jak i kontrolnej) pochwalić oraz nagrodzić dziecko. W ten sposób nasza pociecha będzie czuła się bezpiecznie, a ponadto wzmocnimy w niej pozytywne odczucia.

Dla małych pacjentów zawsze mamy jakąś niespodziankę, która miło zakończy wizytę w
gabinecie. Są to naklejki, kolorowanki albo końcówki do szczoteczek elektrycznych

– mówi Laura Grzegółkowska.

 

4. Nie pokazuj, że się boisz i nie strasz
To, w jaki sposób dziecko będzie reagowało na wizytę u dentysty zależy także od rodziców. Bardzo ważne jest, aby przed spotkaniem z lekarzem nie dać odczuć dziecku, że może to być dla niego niemiłe doświadczenie. Wręcz przeciwnie – od samego początku należy w nim budzić pozytywne skojarzenia, opowiadając o gabinecie jak np. o magicznym miejscu. Rozmawiając o wizycie nie używaj sformułowań, które mogą sugerować coś negatywnego:
„nie bój się, to nie będzie bolało” albo „dentysta nic Ci złego nie zrobi”. Zdecydowanie unikaj słów, które mogą powodować strach: strzykawka, igła, ból, zastrzyk itd. Nie przenoś też swoich obaw i złych doświadczeń związanych z leczeniem na malucha. Nie strasz go mówiąc: „Jak nie będziesz myć zębów, to pani dentystka wywierci Ci w nich dziury”. To nie zachęci dziecka do regularnych wizyt kontrolnych, a tylko zacznie budzić w nim paniczny strach przed gabinetem.

 

5. Zachowaj spokój podczas wizyty
Oczywiście może się zdarzyć tak, że mimo wszystko dziecko w trakcie wizyty poczuje się niepewnie, zacznie krzyczeć lub płakać – jest to całkowicie normalne. Co możesz robić w takiej sytuacji? Przede wszystkim zachować spokój – Twoje zniecierpliwienie lub zdenerwowanie może przyczynić się do zwiększenia niepokoju malucha. Czasem pomocne okazuje się trzymanie swojej pociechy za rękę, na wszelki wypadek warto też mieć ze sobą ulubionego pluszaka, który doda odwagi małemu pacjentowi.

 

6. Wybierz dentystę i gabinet przyjazny dzieciom
I ostatnia kwestia: wybór odpowiedniego specjalisty oraz gabinetu stomatologicznego. Warto zaznaczyć, że w przypadku leczenia dzieci nie wystarczą kwalifikacje i nowoczesny sprzęt – istotne jest także odpowiednie podejście lekarza. Podstawą udanego leczenia stomatologicznego u najmłodszych jest pozytywna relacja pomiędzy pacjentem a dentystą oraz atmosfera, dzięki której maluchy mogą czuć się komfortowo w gabinecie. Poczucie humoru, cierpliwość, kreatywność i empatia – to tylko kilka z wielu cech, jakimi powinien odznaczać się dobry stomatolog dziecięcy.

W naszej klinice doskonale zdajemy sobie sprawę, że mali pacjenci są bardzo wymagający. Zależy nam na tym, aby każde dziecko czuło się u nas swobodnie, a wizyta w gabinecie była dla niego przygodą. Chcemy, aby najmłodsi mieli do nas zaufanie, dlatego traktujemy ich obawy i pytania serio – zawsze uważnie słuchamy i odpowiadamy. Zobacz, jak wyglądają wizyty dla dzieci w naszej klinice.
Umów się na wizytę ze swoim maluchem na wizytę adaptacyjną w Klinice Stomatologicznej Impladent w Warszawie: +48 22 632 20 20, +48 22 632 32 30.

 

Skontaktuj się z nami:






Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu odpowiedzi na niniejsze zapytanie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a o przysługujących mi prawach: dostępu do danych, możliwości ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, o prawie do przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu oraz o prawie do wycofania zgody. Administratorem danych osobowych jest "IMPLADENT" Sp.J. D.Niesiobędzki z siedzibą w Warszawie przy ul. Żytniej 1G
NIP: 527-23-86--789, REGON:015251041.

Impladent na Żytniej

ul. Żytnia 16 lok. G (parter)
01-014 Warszawa
e-mail: impladent@impladent.pl

 

Godziny otwarcia:

poniedziałek- piątek: 8:00-21:00

sobota : 9:00-17:00
niedziela: nieczynne

Sobota 15 grudnia – nieczynne

 

 

Impladent na Banderii

ul. Banderii 4 lok. U3
wejście od ul. Obozowej (parter)
01-164 Warszawa
e-mail: banderii@impladent.pl

Godziny otwarcia

(10.12-16.12):

poniedziałek-czwartek: 8:00-21:00

piątek: 9:00-21:00

sobota: 9:00-17:00

niedziela: nieczynne

Recepcja (obsługuje dwie kliniki)

 

  • tel.: +48 22 632 20 20
  • tel.: +48 22 632 32 30
  • tel.: +48 502 380 390
  • tel.: +48 606 382 800

Masz Pytania? Napisz do nas!





Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu odpowiedzi na niniejsze zapytanie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a o przysługujących mi prawach: dostępu do danych, możliwości ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, o prawie do przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu oraz o prawie do wycofania zgody. Administratorem danych osobowych jest "IMPLADENT" Sp.J. D.Niesiobędzki z siedzibą w Warszawie przy ul. Żytniej 1G
NIP: 527-23-86--789, REGON:015251041.

Recepcja (obsługuje dwie kliniki)

 

  • tel.: +48 22 632 20 20
  • tel.: +48 22 632 32 30
  • tel.: +48 502 380 390
  • tel.: +48 606 382 800

Masz Pytania? Napisz do nas!





Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu odpowiedzi na niniejsze zapytanie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a o przysługujących mi prawach: dostępu do danych, możliwości ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, o prawie do przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu oraz o prawie do wycofania zgody. Administratorem danych osobowych jest "IMPLADENT" Sp.J. D.Niesiobędzki z siedzibą w Warszawie przy ul. Żytniej 1G
NIP: 527-23-86--789, REGON:015251041.