Dieta dla zębów. Co jeść, aby mieć zdrowe zęby?

Żeby zachować zdrowe zęby, nie wystarczy prawidłowa higiena jamy ustnej i regularne wizyty kontrolne u stomatologa. Ważna jest także odpowiednia dieta, bogata w składniki mineralne oraz witaminy. Na co zwracać uwagę w codziennym jadłospisie, aby zapewnić sobie piękny uśmiech?

rawpixel-1071159-unsplash

Wapń, fosfor i witamina D na mocne zęby

Dieta dla mocnych zębów powinna zawierać odpowiednią ilość składników mineralnych.
Pierwszy z nich to wapń, który jest głównym materiałem budulcowym zębów – nadaje im właściwą twardość i odżywia tkanki przyzębia. Bogate w wapń są przetwory mleczne, takie jak jogurt, kefir czy twaróg.
Osoby, u których występuje alergia na białko krowie, mogą suplementować wapń jedząc produkty roślinne: migdały, fasolę, szpinak, rukolę, szczypiorek oraz nasiona (chia, karob, sezam).
Drugim składnikiem budulcowym zębów jest fosfor. Duża zawartość tego pierwiastka obecna jest w orzechach, żółtych serach, wątróbce, otrębach pszennych oraz soi. Jednocześnie warto pamiętać, że wapń i fosfor powinny być dostarczane do organizmu razem z witaminą D, ponieważ umożliwia ona ich wchłanianie oraz reguluje gospodarkę wapniowo-fosforanową.

 

angel-sinigersky-692990-unsplash

Nie zapomnij o witaminach

Witaminy są dla zębów równie ważne jak minerały. Ich brak w codziennym jadłospisie może zwiększyć ryzyko rozwoju infekcji bakteryjnych, stać się przyczyną zapalenia błon śluzowych i problemów ze szkliwem. Jakie witaminy należy suplementować, aby tego uniknąć?
Witamina D na twarde zęby
Jak już wspominaliśmy witamina D wspomaga przyswajanie wapnia i fosforu. To jednak nie wszystko, ponieważ wpływa ona też na twardość uzębienia oraz prawidłową mineralizację szkliwa. Witamina D znajduje się w takich produktach jak: jajka, masło, tran i tłuste ryby (halibut, łosoś, makrela, tuńczyk).
Witamina C na zdrowe dziąsła
W Twojej diecie nie może także zabraknąć witaminy C, która wzmacnia naczynia krwionośne, a tym samym zapobiega krwawieniu dziąseł i odsłanianiu się szyjek zębowych. Dostarczysz ją do organizmu jedząc warzywa oraz owoce, np. nać pietruszki, truskawki, kapustę, kalarepę, owoce dzikiej róży, czerwoną paprykę.
Witamina A przeciw bakteriom
Natomiast witamina A eliminuje z jamy ustnej bakterie oraz działa przeciwpróchniczo. Spożywana regularnie wzmacnia dziąsła i pozytywnie oddziałuje na stan błony śluzowej. W witaminę A bogate są marchew, wątróbka, szpinak, żółty ser, ryby i jajka.

lump-sugar-549096_640

Cukier – sprzymierzeniec próchnicy

Powszechnie wiadomo, że cukry stanowią idealną pożywkę dla bakterii powodujących próchnicę. Najbardziej szkodliwe dla zębów są cukry proste oraz dwucukry: glukoza, fruktoza, maltoza i sacharoza. Spożywanie ich powoduje obniżenie poziomu pH w jamie ustnej, a tym samym może przyczynić się do demineralizacji szkliwa. Innym czynnikiem wywołującym próchnicę jest konsystencja jedzenia. Niektóre produkty, takie jak: chipsy, cukierki, czekolada czy suszone owoce, oblepiają zęby, narażając je na szkodliwe działanie kwasów oraz cukrów, a tym samym zwiększają ryzyko wystąpienia próchnicy.

Kolejność posiłków też jest ważna

Wiedząc już, jakie produkty powinny znaleźć się w Twojej diecie, warto także pamiętać o tym, aby była ona zbilansowana. Aż 50% Twoich codziennych posiłków powinny stanowić warzywa i owoce, 25% nabiał oraz tłuszcze nienasycone, a pozostałą część produkty pełnoziarniste.
Jednak równie ważne jest to, w jakiej kolejności przyjmujesz pokarmy, ponieważ część z nich jest kriogenna (przyspiesza rozwój próchnicy), a część kariostatyczna (zapobiega jej). Dlatego w pierwszej kolejności jedz to, co może być szkodliwe dla zębów, zaczynając najpierw np. od suszonych owoców, następnie wypij szklankę mleka, a na koniec zjedz marchewkę.

Jeszcze kilka rad na koniec

● Jeśli zależy Ci na tym, aby Twoje zęby były białe, należy z diety wyeliminować te produkty, które mogą powodować przebarwienia. Są to kawa, herbata, czerwone wino i owoce jagodowe (borówki, porzeczki, jagody).
● Zrezygnuj z przekąsek między posiłkami i ogranicz picie słodkich napojów, ponieważ ich częste spożywanie obniża pH w jamie ustnej i w efekcie prowadzi do demineralizacji szkliwa.
● Zamiast słodyczy wybierz warzywa – tym bardziej, że mają one korzystny wpływ na stan zębów. Jedzenie surowych warzyw, takich jak marchew, rzodkiewka czy seler naciowy, w naturalny sposób wspomaga usuwanie osadu i płytki nazębnej, a dodatkowo masuje dziąsła.
● Pamiętaj też o częstym piciu wody, która pomoże wypłukać bakterie i resztki pokarmów z jamy ustnej.
● Nie zapominaj również o regularnych wizytach kontrolnych u specjalisty. Zapraszamy do naszej kliniki stomatologicznej Impladent.

 

Skontaktuj się z nami:






Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu odpowiedzi na niniejsze zapytanie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a o przysługujących mi prawach: dostępu do danych, możliwości ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, o prawie do przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu oraz o prawie do wycofania zgody. Administratorem danych osobowych jest "IMPLADENT" Sp.J. D.Niesiobędzki z siedzibą w Warszawie przy ul. Żytniej 1G
NIP: 527-23-86--789, REGON:015251041.


W dniach od 23.12.2019 do 29.12.2019 roku oraz od 31.12.2019 do 2.01.2020 roku Klinika Impladent będzie nieczynna

Recepcja (obsługuje dwie kliniki)

 

Impladent na Żytniej

ul. Żytnia 16 lok. G (parter)
01-014 Warszawa
e-mail: impladent@impladent.pl

 

W dniach od 23.12.2019 do 29.12.2019 roku oraz od 31.12.2019 do 2.01.2020 roku Klinika Impladent będzie nieczynna

Godziny otwarcia

(9.12-15.12 )

poniedziałek-piątek: 8:00-21:00

sobota: 9:00-17:00
niedziela: nieczynne

 

Impladent na Banderii

ul. Banderii 4 lok. U3
wejście od ul. Obozowej (parter)
01-164 Warszawa
e-mail: banderii@impladent.pl

 

Godziny otwarcia

(9.12-15.12)

poniedziałek: 8:00-21:00
wtorek: 11:00-21:00
środa: 8:00-21:00
czwartek-piątek: 9:00-21:00

sobota: nieczynne
niedziela: nieczynne

 

Masz Pytania? Napisz do nas!





Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu odpowiedzi na niniejsze zapytanie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a o przysługujących mi prawach: dostępu do danych, możliwości ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, o prawie do przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu oraz o prawie do wycofania zgody. Administratorem danych osobowych jest IMPLADENT D.NIESIOBĘDZKI SPÓŁKA JAWNA z siedzibą w Warszawie przy ul. Żytniej 1G
NIP: 527-23-86--789, REGON:015251041.

W dniach od 23.12.2019 do 29.12.2019 roku oraz od 31.12.2019 do 2.01.2020 roku Klinika Impladent będzie nieczynna

Recepcja (obsługuje dwie kliniki)

 

Masz Pytania? Napisz do nas!





Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu odpowiedzi na niniejsze zapytanie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania. Zostałem/am poinformowany/a o przysługujących mi prawach: dostępu do danych, możliwości ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, o prawie do przenoszenia danych, wniesienia sprzeciwu oraz o prawie do wycofania zgody. Administratorem danych osobowych jest IMPLADENT D.NIESIOBĘDZKI SPÓŁKA JAWNA z siedzibą w Warszawie przy ul. Żytniej 1G
NIP: 527-23-86--789, REGON:015251041.